lördag 28 mars 2009

Vikariedilemmat

Jag pratade med Märta, 91 år häromdagen. Hon var nöjd med hemtjänsten. Ända sedan årsskiftet, då hon bytte företag, har samma kvinna kommit varje gång. Det säger sig självt att det måste vara mycket trevligare och tryggare att samma person dyker upp gång efter gång. Man lär känna varandra, Märta slipper att gång på gång berätta hur hon vill ha det.

Jag kommer ihåg när jag själv jobbade i hemtjänsten för några år sedan hur arga och ledsna en del kunde bli när det ständigt dök upp nya vikarier. Och jag var ju en av dem. Jag visste ju att det inte var mitt fel och jag förstod ju reaktionen. Det måste ju finnas vikarier som kan rycka in när den ordinarie är förhindrad att komma och ibland kan det säkert vara kul med ett avbrott och träffa en helt ny person. Men det får ju vara någon måtta på överraskningarna. Det måste organiseras så att det känns bra och tryggt för pensionären.

Ingrid

Inga kommentarer: