söndag 8 mars 2009

Grattis Makalösa föräldrar!

Jag har inte gjort ett dugg som har med Internationella kvinnodagen att göra i dag. Jo jag har tagit hand om en liten pojke när hans mamma jobbade. Det kanske kan kallas lite kvinnosolidaritet.

För trettio år sen skulle jag skämts om jag inte hade varit ute och demonstrerat eller gått på ett möte på kvinnodagen.

Men jag blev glad när jag såg att Makalösa Föräldrar har fått Aftonbladets Wendela-pris till minne av Sveriges första kvinnliga journalist Wendela Hebbe.
Motiveringen är att föreningen stöttar och organiserar ensamstående mammor och pappor i hela Sverige, i deras kamp för att få vardagen att gå ihop. Samtidigt arbetar den envetet för att lyfta upp situationen för ensamstående föräldrar på den politiska dagordningen.

Jag kan bara hålla med. Det är en förening som gör sin röst hörd i alla möjliga sammanhang. Jag kan tillåta mej att vara lite stolt för jag var med och bildade den för drygt 12 år sen och var aktiv i 4–5 år.

De senaste åren har organisationen utvecklats otroligt mycket. Ett stort grattis till Makalösa Föräldrar! Läs mer på www.makalosa.org

Ingrid Sillén

Inga kommentarer: