onsdag 4 mars 2009

En guldbagge på köksgolvet

Förra veckan kröp en skalbagge på mitt köksgolv. Det var ett vackert kryp men det var så ovanligt, både att det var inomhus och att det var vinter så jag trodde genast att det var något slags ohyra. Jag slog ihjäl krypet och lade det i en burk. Det kändes lite taskigt för det var vackert och jag hittade det ändå inte på Anticimexs hemsida.

Och så hände det i dag igen! En likadan skalbagge kryper på mitt köksgolv. Den är ganska stor, cirka 15 mm lång och 8 mm bred. Den glänser i blått, grönt och guld. Jag måste ju ta reda på vad det är och även detta djur hamnar i en burk, dock levande. Och se med hjälp av den fantastiska uppslagsboken Internet hittar jag att det är en Guldbagge. Men hur den har hamnat i mitt kök mitt i stan förstår jag inte. Kanske har de hängt med en blomsterkorg som jag fick i juletid… Är det någon som har en idé?

Ingrid Sillén

Inga kommentarer: