söndag 15 februari 2009

Leva till 65 år eller mer?



Man vet ju aldrig hur länge man lever. Döden kan komma plötsligt eller dröja länge.
Men om man dör före 65 års ålder fryser pensionen inne och ingen får nytta av den. Man har jobbat och slitit helt i onödan. Åtminstone tycks en del försäkringsbolag resonera så. Det är därför dom hör av sig när man börjar närma sig 61 år. Det är ju då man får ta ut pensionen. En del tar ut en liten del av PPM redan då för att kunna utnyttja pensionärsrabatter med mera. Men samtalet jag fick i kväll handlade om att jag skulle ta ut inkomstpensionen från 61 års ålder samtidigt som jag fortsätter att jobba. Varför det? Jo för om jag dör före 65 års ålder kan mina barn få ett efterlevandeskydd eftersom jag har skapat ett kapital genom att ta ut pengarna tidigare och spara dem. Tar jag däremot ut pensionen efter 65 år finns det inget efterlevandeskydd.

Får väl fundera på saken. Fast jag tror nog att jag avstår. Jag tror ingenting är gratis och den som vinner är säkert Svenska Pensionsgruppen som kom med förslaget.

Ingrid
(soluppgången är från Kenya)

Inga kommentarer: