fredag 27 februari 2009

Dags för bokslut

Skönt! Har lämnat två bokslut till revisorer den här veckan. Det är ju vid den här tiden som alla föreningar har sina årsmöten och då vi föreningsaktiva måste ligga i för att få handlingarna klara i tid.

Ett annat slags bokslut har jag också ägnat mej åt. Jag hjälper en man med hans livshistoria. Han skriver och jag gör viss redigering. Det är spännande att följa med på hans resa i livet. För alla har något att berätta! Det är också föreningen Liv i Sveriges ledstjärna. Även jag försöker jag övertyga folk om det. Bland annat en grupp pensionärer i föreningen Viljan där jag hade en skrivarkurs för några år sen.

Till en början var det svårt att få med deltagare. »Jag kan inte skriva« eller »Jag har inget att berätta« var det många som sa. Men så blev det i alla fall en liten grupp, alla kvinnor (var det någon som blev förvånad?) Första gången fick alla muntligt berätta ett barndomsminne om mat. Plötsligt blev alla ivriga och minnena flödade. När kursen var slut hade alla fått både fantastiska och gripande berättelser på pränt. Det blev ingen tryckt bok men väl ett häfte där vi samlade alla alster.


Ingrid Sillén

Inga kommentarer: