fredag 20 februari 2009

Alla åldrar tillsammans

Serien om kollektivt boende fortsätter i SvD. I dag handlar det om Tre Portar i Skarpnäck där det inte finns några åldersgränser, varken upp eller ner. Anna-Lisa Kivilathi flyttade dit för 20 år sen och har aldrig ångrat det. Nu är hon 84 år och säger att hon aldrig skulle vilja flytta till ett äldreboende.

Men inte ens i ett kollektivhus är gemenskapen med andra självklar. Det blir lätt så att de med barn i samma ålder umgås med varandra, vuxna utan barn blir en annan grupp osv. Man måste själv vara aktiv för att det ska hända något. Det ställs alltså en hel del krav på den som flyttar in i ett kollektivhus, men förutsättningarna för att man ska lära känna nya människor är goda. Man deltar i arbetslag, lagar mat tillsammans, diskar eller städar. Eller startar någon egen aktivitet. Det är ju när man gör något tillsammans som man lär känna varandra.

Jag är för det åldersblandade boendet och skulle jag vara med om att starta ett nytt kollektivhus i dag skulle jag inte vilja sätta upp några åldersgränser. Jag skulle jobba för att få med alla åldrar. För i mitt eget hus dominerar barnfamiljerna. Det vore kul med lite fler pensionärer.



Boken Gemenskap och samarbete finns att beställa på Kollektivhus NU
Där kan man också hitta nyhetsbladet Bo tillsammans.

Ingrid

Inga kommentarer: