tisdag 9 juni 2009

Vad är det i brödet?



Var hittar man äkta mat idag? Hur undviker man att bli lurad? För någon dag sedan såg jag en annons om mat som fick mig att reagera: Tropicana juice som gick ut stort med att deras apelsiner pressades senast 24 timmar efter de skördats.

Det stämmer säkert, men jag är övertygad om att det också gör att konsumenten tror att den juice han köper är väldigt färsk, typ högst 24 timmar gammal. Sanningen är att Tropicanas juice kan vara upp till 11 månader gammal i sin förpackning, även om den är pressad direkt efter skörd.

Hur vet jag det? Jo det har matjournalisten Mats-Eric Nilsson tagit reda på. Om det och mycket annat skriver han i boken" Den hemlige kocken". Efter att jag hade läst den många gånger upprörande boken såg jag på butiksmaten på ett helt annat sätt. Utrustad med ett par starka glasögon, (om man inte har perfekt syn) begav jag mig därefter ut i butikerna på jakt efter riktig, äkta mat. Det visade sig tyvärr svårare än jag trott och min varukorg såg riktigt ynkligt mager ut.

Ett av de många nya matbeteenden det givit upphov till är att jag idag i stort sett aldrig köper fabriksproducerat bröd, det som ligger i hyllorna i butikerna, eller i deras ugnar och kallas butiksbakat. För att slippa alla tillsatser bakar jag idag allt bröd själv.

Har du helt missat Mats-Eric Nilssons bok, läs gärna "Den oäkta maten" en artikel i Aftonbladet så du får upp ögonen för fusket med vår mat.

Jane Morén

Inga kommentarer: