onsdag 2 september 2009

Bostadskris för studenter

Läste en desperat insändare från en kille som skulle studera och inte hade någonstans att bo. Alla som hyr ut rum vill bara ha tjejer, skrev han. Han lovade dyrt att varken länsa hemmet på ägodelar eller låta toalettringen sitta uppe bara han fick ett rum att bo i.

Själv hyr jag ut rum till en student, men kommer faktiskt inte ihåg om jag skrev i annonsen att jag ville att det skulle vara en tjej. I alla fall blev det en tjej. Men jag skulle inte ha något emot en kille bara han var ordentlig.

En annan fråga är varför det är så få män som hyr ut rum. De flesta som hyr ut är säkert som jag, ensamstående kvinnor, som gör det av ekonomiska skäl och för att det kan vara trevligt att ha en som bor i lägenheten när barnen har flyttat hemifrån.

När jag jobbade i hemtjänsten för några år sen var det många, speciellt på Östermalm, som bodde i stora lägenheter. Varför skulle inte dom kunna hyra ut ett rum och få lite sällskap och kanske få mjölken hemköpt från affären? Det skulle både avlasta hemtjänsten och lösa lite av bostadskrisen för studenterna.

Ingrid

Inga kommentarer: