torsdag 3 september 2009

Apple = Schartau

Jag växte upp i en familj som var influerad av schartaunismen. Det betydde att vissa saker var syndiga och förbjudna. Dit hörde dans, teater, kortspel, sex utanför äktenskapet och dylikt. Däremot inte bio, men det var bara för att biografer inte fanns när Schartau gjorde upp sin syndakatalog.

Liknande regler men i ett helt annat sammanhang fick jag nys om i dag. Det var på IHR-dagen, där Erik Hörnfeldt, marknadschef på 3 (mobiltelefonen) berättade att Apple har mycket noggranna instruktioner om hur företaget får annonsera och vad som ska stå i deras annonser. Däremot finns det inget om twitter eller facebook bara för att dessa inte existerade när reglerna sattes på pränt. Därför använder 3 just twitter och facebook så mycket de kan.

Ganska kul att Apple är så likt den gamla 1800-talsprästen Schartau.

Jag var på IHR-dagen för att lära mej mer om marknadsföring men kanske mest för att min dotter Anna var konfrencier och dessutom blev årets IHR:are. Grattis Anna! www.ihr.se


Jag och Anna på Pride 2009 som hon var med om att inviga.
Foto Erik Enström

Ingrid

Inga kommentarer: