tisdag 9 juni 2009

Sjukhusmat en dödsrisk



Många sjuka har dålig aptit. Den nya modellen med mat levererad i platslådor är så smaklös att patienterna tappar aptiten ännu mer och riskerar att bli undernärda. I längden kan det driva dem mot en för tidig död.

Jag minns när jag låg på BB när mitt tredje barn föddes. Jag tyckte för första gången det var riktigt trevligt. Mycket beroende på att det var nya regler: man fick ha kvar sin man på rummet och tvingades inte längre se honom åka hem. Men trots den nya trivseln valde jag ändå att åka hem tidigt och det berodde på maten. Maten var av så dålig kvalité, mycket beroende på att jag var vegetarian; det fanns helt enkelt inte något med tillräckligt mycket protein och näring på menyn som inte var kött.

Jag kunde välja att åka hem. Men sjuka kan ofta inte välja, de måste stanna kvar på sjukhuset. Att då tvingas äta mat av låg kvalité med dåligt näringsinnehåll kan inte vara förenat med god vård.

Många som hamnar på sjukhus har i grunden nedsatt aptit. Fjärrproducerad mat ökar risken för undernäring, anser professorn i klinisk nutrition Tommy Cederholm. Nära varannan patient i slutenvården är undernärd eller i riskzonen att bli det och löper därmed ökad risk att dö i förtid. Försök med lokal och vällagad mat har däremot visat att patienterna äter mer och mår bättre, berättar han för Svenska Dagbladet.
– Läget har snarast försämrats. Det finns en trend att ta in storköksmat och den drivs av extremt starka ekonomiska krav. Men fjärrproducerad mat gör nog att vi inte kan minimera följderna av sjukdomsrelaterad undernäring. Istället skulle det behövas en starkare utveckling mot mer individanpassad kost, säger Tommy Cederholm till SvD.

I spåren av att allt fler intresserar sig för att maten vi äter är äkta och näringsrik vill jag tipsa om en webbsida som heter Äkta vara

På webbsidan bloggar författaren och matjournalisten Mats-Eric Nilsson:
"Säga vad man vill om butiksmaten, men den som kan läsa små bokstäver får i alla fall veta vilka tillsatser produkterna består av. Annat är det med de rätter som serveras i skolor och på sjukhus. Den offentliga matens innehåll bör betraktas som en affärshemlighet, är de stora cateringföretagens grundinställning".

Så börjar hans senaste krönika. Läs hela krönikan

Inga kommentarer: