lördag 6 juni 2009

Hon kom ut med en kokbok till sin studentexamen



Katri Melander i Göteborg har vuxit upp med vegetarisk mat. Men det är inte förrän på senare år som hon fullt ut uppskattat maten där hemma. Nu kommer hon ut med den vegetariska kokboken Fest var dag som samtidigt är hennes projektarbete sista året i gymnasiet.

– När jag var liten ville jag hellre ha makaroner och köttbullar som mina kompisar, säger hon, men nu inser jag vilken fantastisk mat jag har fått hemma.
Det var därför hon valde att att dokumentera familjens mat under ett halvår. Hela familjen blev engagerad i projektet och ibland fick de vänta på att få börja äta för att maten först skulle fotograferas. Och nu, lagom till hennes studentexamen, har boken kommit ut på Migra Förlag.
– Under min uppväxt har mina föräldrar haft ungefär lika stor del i köket, berättar författaren, men den här boken fokuserar främst på maten som min mor har lagat.

Recepten är enkla och råvarorna billiga.
Boken kommer att finnas i handeln men kan också beställas direkt på www.migra.nu

Ingrid Sillén

Inga kommentarer: