måndag 19 oktober 2009

Sjukhusens städning ska nu granskas



En mycket glädjande nyhet är att nu ska socialstyrelsen granska hur upphandlingen av sjukhusens städning går till.
"- Jag vill få en uppfattning om hur vården upphandlar städningen. Är den upphandlad utifrån en patientsäkerhetsfunktion eller en kontorsfunktion? Det vet vi inte i dag, säger generaldirektör Lars-Erik Holm till TT."

Jag minns en gång för ett år sedan då jag var tvungen att uppsöka besökstoaletten i foajén på Karolinska sjukhuset. Jag fick en chock över den djupt och långvarigt eftersatta städningen; tjocka skitränder och smutslager överallt. Jag vågade inte ta i någonting, toalettbesöket var en plåga. Dagen efter bestämde jag mig för att ta reda på vem som hade ansvaret för städningen och det blev en hel del telefonsamtal innan jag kom fram till den människa som var chef för upphandlingen. Hon skulle se över saken. Nu påminner det mig om att jag faktiskt aldrig gjorde en uppföljning, jag har inte hunnit, men det har legat i mitt bakhuvud hela tiden.

Därför blir jag såå glad idag! Inte en dag försent med granskningen! Tack generaldirektörn!
Läs artikel på DN.se

Jane Morén

Inga kommentarer: